SALAM KENAL....DARI PERMATA HATI MAMA TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA SEMUA......DAN BERBANYAK2TERIMA KASIH JUGA UNTUK YANG SUDI FOLLOW YAN.....DAN YAN BERHARAP SANGAT.....TOLONG TINGGALKAN LINK ANDA SUPAYA SENANG YAN NAK JEJAK KEMBALI.........

TERIMA KASIH DAUN KELADI.......
KALAU SUDI SINGGAH DAN FOLLOW SEKALI.......


kawan alam maya

Thursday 14 March 2013

10 FENOMENA KEAJAIBAN ALAM YANG MEMBEKU

Assalamualaikum........

salam sejahtera untuk semua.......

kawan2 n3 kali nie....jom sama2 kita lihat gambar fenomena keajaiban alam yang membeku.....kuasa Allah maha  pencipta segalanya.....jom sama2 layan gambar di bawah yeeee....!!!!!!!!
 
1. Air Terjun Beku

Proses dari air terjun untuk menjadi beku, harus melewati tahap demi tahap.
  oleh kerana arus air yang terus mengalir menjadikannya memerlukan waktu lama untuk membeku.



Air Terjun Beku



2. Gua ais


Gua ais adalah jenis gua alam yang mengandung ais dalam jumlah besar. Setidaknya sebahagian dari gua harus memiliki suhu dibawah 0° C sepanjang tahun.

Gua Es


3. Cakram ais


Sebuah fenomena langka yang hanya boleh dilihat di negara yang sangat dingin. Para ilmuwan umumnya menganggap bahwa bongkah ais terbentuk ketika permukaan ais mengumpul di tengah pusat air bukannya tepian.

Cakram Es


4. Paku ais


Paku ais yang menakjubkan ini umumnya dikenal sebagai Penitentes. Chile adalah tempat bagi daerah pegunungan kasar dari Andes, cuaca yang ekstrim pada ketinggian yang berbeza-beza membuat beberapa formasi ais yang menakjubkan.

Paku Es


5. Ambalan ais


Merupakan ais yang mengambil segala macam bentuk asimetris dan geometris yang menarik. Adalah pulau Ellesmere yang terkenal akan ambalan ais-nya. Tapi sayangnya hal itu berkurang dengan cepat dalam menghadapi pemanasan global. Dan para ilmuwan risau bahwa fenomena khusus ini mungkin akan hilang selamanya.

Ambalan Es


6. Bunga ais


Bunga ais terbentuk pada lapisan baru, yang tergantung pada keadaan cuaca beku dan disebabkan oleh permukaan tanah yang belum ikut membeku.



Bunga Es


7. Gunung ais Bergaris


Gunung ais dibentuk oleh lapisan salji yang berbagai jenis yang berbeza. Garis-garis itu biasanya terbuat ketika celah dalam lapisan ais mengisi bersama air lelehan dan membeku dengan cepat.



Gunung Es Bergaris


8. Gletser


Gletser hanyalah akumulasi salji yang dikemas padat menjadi ais selama ribuan bahkan jutaan tahun. Gletser memiliki fungsi penting sebagai regulator ekosistem dan pemasok air, mereka adalah sumber utama air tawar terbesar di bumi. Dan pemanasan planet ini telah menyebabkan penyusutan gletser besar di seluruh dunia dalam beberapa dekad terakhir.



Gletser



9. Serpih Salju


Serpih salju adalah kumpulan kristal ais beku yang jatuh melalui atmosfer bumi. Mereka mulai menjadi kristal salji yang berkembang, ketika menitis awan mikroskopis super-dingin menjadi beku.



Serpih Salju


10. Ombak Yang Membekukah?


Meskipun nampak seperti itu, tapi bukanlah sebuah ombak. Melainkan ais yang tercipta dari pergerakan glasial yang terbentuk dan terlihat seperti ombak.




Ombak Yang Membekukah?





OK......SEMUA DAH LIHAT BERTAPA 
CANTIKNYA CIPTAAN ALLAH YANG MEMPERSONAKAN INI.........


SAMPAI JUMPA LAGI.............

DA.........DAAAA.......





6 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...