SALAM KENAL....DARI PERMATA HATI MAMA TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA SEMUA......DAN BERBANYAK2TERIMA KASIH JUGA UNTUK YANG SUDI FOLLOW YAN.....DAN YAN BERHARAP SANGAT.....TOLONG TINGGALKAN LINK ANDA SUPAYA SENANG YAN NAK JEJAK KEMBALI.........

TERIMA KASIH DAUN KELADI.......
KALAU SUDI SINGGAH DAN FOLLOW SEKALI.......


kawan alam maya

Monday, 4 March 2013

11 MANFAAT DAUN SIRIH BAGI KESIHATAN TUBUH

11 Manfaat Daun Sirih Bagi Kesehatan Tubuh

Assalamualaikum..........
salam sayang untuk semua......moga kalian sihat sejahtera selalu.....lama rasanya cuti tak buat n3 terbaru.....rindu pula dengan kawan2 semua....bukanya apa internet buat hal lagi 3 hari memang tak ada langsung....hari nie...pun petang baru ada.....tu....sebab malam2 terus je...buat n3 nie...takut2 esok tak ada lagi he heee......kali nie...jom sama2 kita ketahui manfaat dan khasiat daun sirih nie........


Manfaat Daun Sirih
Manfaat Daun Sirih – Sirih atau yang memiliki nama latin Piper Betle L/ Chaciva Aurculata Miq ini merupakan salah satu tanaman yang sangat populer di Indonesia dan menjadi salah satu tanaman yang memiliki banyak sekali manfaat yang baik untuk kesehatan tubuh kita. Sirih memiliki banyak sekali jenis, diantaranya adalah sirih jawa, sirih merah, sirih cengkeh, sirih kuning dan masih banyak lagi jenis sirih lainnya yang juga kaya akan manfaat. Di dalam daun sirih banyak sekali mengandung zat – zat seperti fenil, minyak atsiri, propana, estragol, kavicol, hidroksivakol, kavibetol, pati, terpennena, diastase, tanin, cadinene, cyneole, allylpyrokatekol, seskuiterpena dan beberapa kandungan zat lain yang memang di perlukan oleh tubuh kita.

Manfaat Daun Sirih

Berikut adalah beberapa manfaat daun sirih yang sangat baik untuk kesehatan :
  1. Membantu meredakan batuk berkahak.
  2. Menghilangkan bau mulut.
  3. Mencegah kerosakan pada gigi.
  4. Mengobati mimisan.
  5. Menyembuhkan penyakit bronkitis.
  6. Mempercepat penyambuhan luka ter bakar.
  7. Mengobati bisul.
  8. Meredakan mata gatal dan merah akibat iritasi.
  9. Menghentikan gusi yang berdarah.
  10. Mengobati sariawan.
  11. Mengobati jerawat dan menghilangkan jerawat pada wajah.


Itulah beberapa dari sejuta manfaat dan khasiat daun sirih yang sangat baik untuk kesihatan tubuh kita.

Khasiat Daun Sirih Untuk Kesihatan

Ternyata memang banyak sekali manfaat daun sirih untuh tubuh kita. Untuk itu, bagi anda yang memiliki penyakit atau masalah seperti yang telah dijelaskan di atas, sangat dianjurkan untuk mencuba mengubatinya dengan memanfaatkan daun sirih ini. Caranya sangat mudah, anda hanya tinggal merebus daun sirih tersebut dengan dicampur air sampai mendidih dan di biarkan airnya kira – kira satu gelas kecil untuk diminum setiap hari secara teratur.
OK KAWAN2 SEMUA DAH TAHU KHASIAT DAN MANFAAT DAUN SIRIH NIE.....KAN....?
SAMPAI JUMPA LAGI.........DA......DAAA......
Assalamualaikum........

12 comments:

  1. dulu arwah tok kak zu banyak tanam pokok ni keliling rumah dia..

    sekarang ni sekli sekala bila balik kg kak zu layan juga makan sirih pinang..perghhhh..best tau mabuk pinang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama macam arwah nenek yan macam tu juga.....dulu yan pernah juga makan sirih pinang nie....sekarang nenek dah tak ada tak merasa la....

      Delete
  2. Banyak kegunaan Daun Sirih ni kan Yan?
    klu di amal kan baik untuk kesihatan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Atie....lepas nie..bolehlah amalkannya.....

      Delete
  3. kat rumah derjer daun sirihni tapi tuler tak penah ler ambik peduli... mungkin kena amalkan ler..a..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye....betul tu....lepas nie sama2 kita amalkanya......

      Delete
  4. Itulah sebabnya orng2 tua zaman dulu suka mengunyah sireh nie kan yan..rupanya dlm enjoy2 byk gak khasiatnyer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun....setiap yang di jadikan Allah ada khasiatnya ye.....lepas nie..kita kena amalkan amalan nenak moyang mengunyah sirih pinang pula he heee......

      Delete
  5. Replies
    1. tu lah...baru tahu....tak sangka kan...?

      Delete
  6. saya suka rebus daun sireh amik airnya buat basuhan miss v.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...