SALAM KENAL....DARI PERMATA HATI MAMA TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA SEMUA......DAN BERBANYAK2TERIMA KASIH JUGA UNTUK YANG SUDI FOLLOW YAN.....DAN YAN BERHARAP SANGAT.....TOLONG TINGGALKAN LINK ANDA SUPAYA SENANG YAN NAK JEJAK KEMBALI.........

TERIMA KASIH DAUN KELADI.......
KALAU SUDI SINGGAH DAN FOLLOW SEKALI.......


kawan alam maya

Thursday, 28 November 2013

Hari Jumaat Hari Istimewa


Hari Jumaat merupakan hari yang amat istimewa bagi kaum muslimin. Hari Jumaat mempunyai banyak kelebihan dan keutamaan yang disediakan oleh Allah SWT kepada hamba-hambaNya.

KEUTAMAAN HARI JUMAAT


Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Hari paling baik dimana matahari terbit pada hari itu adalah hari Jumaatt, pada hari itu Adam diciptakan, dan pada hari itu pula Adam dimasukkan ke dalam syurga, serta diturunkan dari syurga, pada hari itu juga kiamat akan terjadi, pada hari tersebut terdapat suatu waktu dimana tidaklah seorang mukmin solat menghadap Allah mengharapkan kebaikan kecuali Allah akan mengabulkan permintaannya."

1. Hari yang paling mulia dan merupakan penghulu dari hari-hari

Dari Abu Lubabah bin Ibnu Mundzir r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Hari Jumaat adalah penghulu hari-hari dan hari yang paling mulia di sisi Allah, hari Jumaat ini lebih mulia dari hari raya Idhul Fitri dan Idul Adha di sisi Allah, pada hari jumaat terdapat lima peristiwa, diciptakannya Adam dan diturunkannya ke bumi, pada hari Jumaat juga Adam dimatikan, di hari Jumaat terdapat waktu yang mana jika seseorang meminta kepada Allah maka akan dikabulkan selama tidak memohon yang haram, dan di hari jumaat pula akan terjadi kiamat, tidaklah seseorang malaikat yang dekat di sisi Allah, di bumi dan di langit kecuali dia dikasihi pada hari Jumaat." (Hadis Riwayat Ahmad)

2.Waktu yang mustajab untuk berdo'a 


Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam menyebut hari jumaat lalu beliau Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Di hari Jumaat itu terdapat satu waktu yang jika seseorang muslim melakukan solat di dalamnya dan memohon sesuatu kepada Allah Ta'ala, nescaya permintaannya akan dikabulkan." Lalu beliau memberi isyarat dengan tangannya yang menunjukkan sedikitnya waktu itu. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Namun mengenai penentuan waktu, para ulama berselisih pendapat. Di antara pendapat-pendapat tersebut ada 2 pendapat yang paling kuat:

i. Waktu itu dimulai dari duduknya imam sampai pelaksanaan solat jumaat

Dari Abu Burdah bin Abi Musa Al-Asy'ari r.a. bahawa 'Abdullah bin 'Umar r.a. berkata padanya, "Apakah engkau telah mendengar ayahmu meriwayatkan hadis dari Rasulullah sehubungan dengan waktu ijaabah pada hari jumaat?" Lalu Abu Burdah mengatakan, "Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, 'iaitu waktu antara duduknya imam sampai solat dilaksanakan.'" (Hadis Riwayat Muslim)

Imam Nawawi rahimahullah menguatkan pendapat di atas. Sedangkan Imam As-Suyuthi rahimahullah menentukan waktu yang dimaksud adalah ketika solat didirikan.

ii. Batas akhir dari waktu tersebut hingga setelah Asar

Dari Jabir bin 'Abdillah rr.a., dari Nabi s.a.w. bersabda, "Hari Jumaat itu dua belas jam. Tidak ada seorang muslim pun yang memohon sesuatu kepada Allah dalam waktu tersebut melainkan akan dikabulkan oleh Allah. Maka peganglah erat-erat (ingatlah bahawa) akhir dari waktu tersebut jatuh setelah 'asar." (Hadis Riwayat Abu Dawud)

Dan yang menguatkan pendapat kedua ini adalah Imam Ibnul Qayyim rahimahullah, beliau mengatakan bahawa, "ini adalah pendapat yang dipegang oleh kebanyakan generasi salaf dan banyak sekali hadis-hadis mengenainya."

3. Dosa-dosanya diampuni antara jumaat tersebut dengan jumaat sebelumnya

Dari Salman Al-Farisi r.a. mengatakan bahawa Nabi s.a.w. bersabda:

"Tidaklah seseorang mandi pada hari Jumaat dan bersuci semampunya, berminyak dengan minyak, atau mengoleskan minyak wangi dari rumahnya, kemudian keluar (menuju masjid), dan dia tidak memisahkan dua orang (yang sedang duduk berdampingan), kemudian dia mendirikan solat yang sesuai dengan tuntunannya, lalu diam mendengarkan (dengan saksama) ketika imam berkhutbah melainkan akan diampuni (dosa-dosanya yang terjadi) antara Jumaat tersebut dan Jumaat berikutnya." (Hadis Riwayat Bukhari)

AMALAN-AMALAN HARI JUMAAT

1. Membaca surah al-Sajdah dan al-Insan dalam solat subuh

Dari Abu Hurairah r.a., katanya :

"Nabi s.a.w. ketika solat Subuh membaca: "ALIF LAAM MIIM TANZIIL AS-Sajadah (Surah As-Sajadah), dan 'HAL ATAA 'ALAL INSAANI HIINUM MINAD DAHRI (Surah Al-Insaan)." (Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

2. Memperbanyakkan selawat

Dari Abu Umamah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Perbanyaklah selawat kepadaku setiap hari Jumaat kerana selawat umatku akan dipersembahkan untukku pada hari Jumaat, maka barangsiapa yang paling banyak berselawat kepadaku, dia akan paling dekat darjatnya denganku." (Hadis Riwayat Baihaqi dengan sanad shahih)

3. Membaca surat Al Kahfi

Dari Abu Sa'id Al-Khudri r.a., Nabi s.a.w. bersabda: "Barangsiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, akan diberikan cahaya baginya diantara dua jumaat." (Hadis Riwayat Al-Hakim dan Baihaqi dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani)

4. Memperbanyak do'a

5. Amalan-amalan solat jumaat (bagi laki-laki)
  •     Mandi, bersiwak, dan memakai wangi-wangian.
  • Bergerak awal ke masjid.
  • Diam mendengarkan khatib berkhutbah. 
  • Memakai pakaian yang terbaik.
  • Melakukan solat sunnah selama imam belum naik ke atas mimbar.
Manfaatkan kelebihan hari Jumaat ini dengan amalan-amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. sebagaimana disebut dalam hadis-hadis di atas.

Semoga Allah merahmati dan membimbing kita semua ke jalan yang diredaiNya.

Allah s.w.t berfirman :

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika kalian mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu". Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Al-Imran:31)

Jom amalkan sunnah-sunnah Nabi Muhammad s.a.w.! ^_^


Tuesday, 19 November 2013

KARNIVAL SELANGORKU MORIB 2013






Assalamualaikum........


Salam sejahtera buat semua.....
kawan2 n3 kali nie....yan nak berkongsi gambar2 yg di ambil ketika karnival selangorku yg di adakan di pantai morib minggu lepas.....banyak agenda2 menarik di sediakan di sini....karnival nie....bermula dari hari jumaat sampai hari minggu....memang banyak aktiviti menarik di sediakan di sebelah petang ada sembang santai bersama ustaz bollywood berserta artis2 jemputan seperti Abby Abadi,Diana Amir & Hairi mereka semua adalah artis2 yg telah berhijrah & sembang santai juga menceritakan kisah2 kisah2 penghijrahan mereka semua.....oklah semua jom kita lihat gambar2 yg sempat di ambil ketika karnival tersebut.....


 




gambar di atas ialah semasa sesi sembang santai bersama pelakon2 banyak info2 menarik dapat di sini.
 








ini pula gambar Diana Amir tak berapa jelas sangat sebab zomm dari jauh gitu.....


 




Abby yg manis sentiasa mengukir senyuman yg manis cantik si Abby nie.....


 




Ikhwan & Aween pun tak lepaskan peluang bergambar bersama mama goges nie.....

 





inilah tempat2 yg paling anak2 suka.....berjam2 masa di habiskan di sini......


 




ok lah.....semua.....insyaallah nanti kita sambung lagi banyak lagi gambar2 menarik nak dikongsi kat semua kawan......

OK JUMPA LAGI................


                          DA............DA..............

Tuesday, 12 November 2013

PETUA TRADISIONAL KEMPIS PERUT & LANGSING LEPAS BERSALIN 

 

 




Assalamualaikum........
Salam rabu untuk semua.....moga hari ini menjadi hari terindah buat semua.......
kawan2 n3 kali nie.....yan nak kongsi beberapa petua dulu2 yg masih boleh di amalkan di zaman ini....petua nie....juga sesuai untuk yg telah banyak mencuba ubat2 kurus tapi tak kurus2 boleh cuba petua2 nie...pula mana tahu serasi dengan kita.....betul tak.....????
mari sama2 kita lihat & jangan lupa mengamalkannya juga ye....!!!!!! 


1.Kempiskan perut dengan Asam Keping.
*******************************

-Ambil satu atau 2 keping asam keping dan masukkan ke dalam segelas air panas..
-Biar beberapa jam sehingga asam keping menjadi kembang & air menjadi suam..
-Minum setiap pagi dan malam.
-Jika di amalkan selalu insyaalah perut yang buncit akan berkurangan.

2.Lansing dengan teh dan limau kasturi.
*****************************

-Sebelum sarapan pagi elok di amalkan minum teh tanpa gula.
-Perahkan jus limau kasturi ke dalam teh anda.


3.Lansing dengan daun cekur.
**********************


-Ambil segenggam daun cekur, tepung beras,asam jawa,gula merah, gula pasir & garam.
-Campurkan kesemua bahan tadi dan di tumbuk.
-Masukkan 1/2 gelas air.
-Tapis dan minum selama 4 hari berturut- turut.


4.Khasiat asam jawa.
*****************

-Ramas air asam jawa dalam 1 gelas.
-Masukkan air tadi ke dalam peti sejuk.
-Minum air tersebut selepas makan tengah hari atau selepas makan malam.
-Lemak di badan pasti akan berkurangan.


5.Lansing dengan biji manjakani.
+***********************

-Ambil 4 biji manjakani, 5 biji lada hitam dan 3 ulas bawang putih.
-Campur kesemua bahan tadi dan di rebus di dalam periuk tanah.
-Biar mendidih dan di sejukkan.
-Minum air rebusan ini 2 hari berturut-turut.
-Ia melansingkan badan di samping merawat luka dalaman bagi ibu yang baru bersalin.

6.Temu hitam.
************

-25 gm temu hitam
-25 gm bonglai
-Air 400 ml
-Rebus kesemua bahan tadi ke dalam air sehingga menjadi 200ml.
-Selepas suam, masukkan sedikit jus limau nipis diminum setiap hari semasa berpantang.


SELAMAT MENCUBA............

JUMPA LAGI.................

                     DA................DA.........

Sunday, 10 November 2013

GUBAHAN SIRIH JUNJUNG





Assalamualaikum.........

Salam sayang untuk semua kawan.....harap semuanya sihat & sejahtera selalu......
kawan2 di n3 kali nie.....yan nak kongsi pula cara2 nak buat sirih junjung.....kan senang bila boleh buat sendiri jimat sikit kan......jom kita lihat apa yg di perlukan untuk sirih junjung nie.....


 





bahan2nya......

5 kuntum bunga ros merah
1 tangkai bunga kekwa putih
2     " bunga kecil
30 helai daun sirih
1 kuntum bunga kapur
1      "           "    cenkih
1      "           "    gambir
1      "           "    pinang
1 kotak jarum peniti
1 span basah 







cara membuatnya.....seperti gambar di atas just susun2 tiga helai daun sirih di sekeling span hingga penuh ini adalah asas ok....yg lain2 tu main cucuk2 je he heeee.....janji tutup span tu......betul tak.....?


 






SELAMAT MENCUBA............


              JUMPA LAGI..............


                                     DA..........DA.........

Tuesday, 5 November 2013

DAH RANUM DAHHH.......







Assalamualaikum.......

Salam sayang untuk semua......doa & harapan moga semuanya berbahagia selalu di samping yg tersayang.....kawan2 n3 kali nie.....jom sama2 lihat pokok2 cili tomato yan telah lama terabai dek kesibokkan melanda tempoh hari....tengok2 je....semuanya dah masak ranum....hmmm sebab tu lah......semenjak 2 menjak nie....asyik dok dengar kicauwan burung menyanyi riang gembira....apa tidaknya....bila lihat cili yg cantik & sedap nie....merah menyala gitu....dengan rasa yg manis buat semua burung2 tu teruja tau.....selalu pun yan biar je burung2 tu makan dari pada kita tak termakan kan..... maklum banyak pokoknya masak pula tu boleh di katakan serentak  pula tu....oklah....jm kita cuci mata lihat cili2 kat bawah nie.......












Cantik tak Kak Tonnnn....geramnya tenguk buah2nya tu berketul2 gitu kannnn.....



 







yg bawah nie.....masa belum masak putih2 je kan....yg best tanam cili nie.....dia sentiasa berbuah tak cuti2 maknya sentiasa ada buahnya.....selalunya yan makan begitu saja.....sebab tak rasa macam cili pun manis2 buah gitu.......

Ok...lah sampi di sini dulu n3 pasal cili nie...ye..!!!!

SAMPAI JUMPA LAGI...........

DA........DA..........

Wednesday, 30 October 2013

TIPS KURUS SECARA SIHAT

Assalamualaikum.......

Salam sejahtera untuk semua......
kawan2 n3 kali nie.....yan nak kongsi cara mudah untuk kurus tampa ubat.....cuma guna buah2an saja pasti tak ada kesan sampingan & kulit pasti berseri2 nak tahu...!!!!!!jom kita layan.......

Mahu kurus dengan cepat? Lupakan saja pil atau ubat-ubatan supplemen kurus kerana ia bukan cara selamat untuk menguruskan badan. Penyelesaiannya mudah iaitu senaman.
Menerusi senaman secara konsisten dan menjaga pemakanan, metabolisme tubuh akan lebih proaktif dalam membantu membakar lemak, sekali gus memudahkan proses penurunan berat badan.

Namun tidak seronok pula bersenam tanpa diselang-selikan dengan pe­ngambilan makanan yang dapat membantu mempercepatkan lagi proses itu.

Di negara Barat ketika ini, pengambilan minuman pembuangan lemak ini semakin popular dalam kalangan mereka yang giat menurunkan berat badan.







 Foto


1) sediakan semua buah2an seperti di atas


 Foto

 2)  hiris nipis buah2an masukkan ke dalam botol



Foto




3) campurkan 1 sudu madu



Sejak diperkenalkan oleh pelatih selebriti, Kim Lyons dalam program kecergasan The Biggest Loser musim ketiga, minuman ini menjadi antara pilihan alternatif bintang Hollywood dalam usaha menurunkan berat badan selepas melahirkan anak.


Bagaimanapun, minuman diet ini dipercayai pertama kali diperkenalkan oleh Ann Louise Gittleman menerusi bukunya, Two-Week Fat Flush yang diterbit­kan 25 tahun lalu.

Minuman ini menggunakan buah-buahan kaya vitamin C seperti oren, limau nipis, lemon dan limau gedang yang membantu mengubah lemak kepada tenaga manakala timun membuatkan kita rasa kenyang lalu mengurangkan pe­ngambilan makanan.

Menurut pelatih kecergasan TRX dan kettlebell, Mohamed Azlan Zain Mohamed, minuman ini berprinsipkan kepada aspek detoksifikasi atau penyingkiran racun serta toksin daripada tubuh lalu melancarkan sistem dalam tubuh.

“Bahagian tubuh yang dipenuhi racun, toksin dan lemak berlebihan - khususnya pada bahagian hati - tidak dapat melancarkan tugas pembakaran lemak. Jadi dengan mengamalkan detoksifikasi, ia memudahkan lagi proses itu dan membantu dalam mencapai sasaran penurunan berat badan.

“Selain membekalkan vitamin C, tambahan daun pudina membantu melancarkan penghadaman manakala limau gedang pula mengandungi antioksidan flavonoid yang meningkat­kan lagi sensitiviti insulin.

“Jadi ia bukan saja baik untuk dalaman badan, malah pada kulit dan penampilan luaran tubuh,” katanya.

Azlan bagaimanapun menegaskan pentingnya menyeimbangkan senaman dan diet dalam aktiviti harian.

“Mereka yang ingin menurunkan berat badan tidak boleh bergantung kepada minuman ini semata-mata. Senaman amat penting dan paling efektif dalam membakar lemak.

“Pada masa sama, minum banyak air kosong kerana pengambilan minuman ini saja tidak membekalkan air yang diperlukan tubuh. Kebanyakan mereka yang mengalami masalah berat badan berpunca daripada kurang minum air kerana wujudnya mitos kegemukan air.

“Hakikatnya, air banyak menyumbang kepada kelancaran fungsi dalaman tubuh. Apabila semua perkara ini digabungkan, ia akan memudahkan proses penurunan berat badan,” ujarnya.


Bahannya:
Botol minuman bersaiz sederhana
1 limau gedang ­(potong nipis)
1 limau nipis (potong nipis)
1 lemon (potong nipis)
1 oren (potong nipis)
1 timun (potong separuh dan nipis)
Setengah sudu kecil madu (jika tidak mahu rasa yang terlalu masam)
Ais
Air kosong


SELAMAT MENCUBA..........TIP MUDAH & MURAH INI......

SAMPAI JUMPA LAGI.......DA....DA......

Sunday, 27 October 2013

HANTARAN PERKAHWINAN






Assalamualaikum.........

Salam sejahtera untuk teman2 moga berbahagia selalu di samping familly tercinta.....
Alhamdulillah.....syukur dengan nikmatnya selesai jua hantaran yg di tempah & tahniah untuk pasangan pengantin yg selamat di ijab kabul semalam moga berbahagia dunia & akhiratAmin.....
kawan2.....inilah hasilnya gubahan yg telah Yan siap kan sebahagian nya telah Yan tunjukkan hari tu....gubahan coklat & yg tinggal gubahan sirih junjung akan datang Yan akan kongsi cara2 mengubahnya sekali.....ok jom kita layan.....




di bawah nie....gubahan beg & alat solet biasalah kan....dari pihak lelaki....


 













 

yg bawah nie......tempat letak rantai tangan











 gambar di bawah gubahan telekong di jadikan topi










yg bawah nie pula.....gubahan bakul untuk buah2an...maaf lupa nak ambil gambar masa letak buah.












yg akhir sekali gubahan halua betik....so...pada yg berminat nakkan halua yg cantik nie.....boleh order ok......


 






OK SEMUA............JUMPA LAGI.......DI N3



 AKAN DATANG......DA......DA......

Thursday, 24 October 2013

3 GOLONGAN AWAL AHLI NERAKA.......





 

Assalamualaikum.......

Salam jumaat untuk semua.....moga kalian semua di rahmati Allah selalu......
kawan2 n3 kali nie....mari sama2 kita renungkan adakah kita tergolong dalam golongan orang2 yg tersebut di bawah nie.....jom sama2 kita selidiki apa yg terkurang yg perlu kita baiki untuk tidak termasuk dalam  3 golongan awal ahli neraka.......teruskan membaca & memahaminya......



Jauhi Daripada Menjadi Tiga Golongan Awal Ahli Neraka

Setiap amalan yang hendak dilaksanakan mestilah ikhlas kemata-mata kerana Allah SWT. Allah SWT. tidak akan memandang sesuatu amalan yang dilaksanakan kerana riyak atau untuk mendapat pujian daripada manusia.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Barangsiapa beramal kerana riyak, Allah akan menolak amal itu pada hari kiamat." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Abu Hurairah r.a. berkata, "Aku telah mendengar Rasulullah SAW. bersabda, "Allah SWT berfirman yang bermaksud, 'Aku adalah Dzat Yang paling kaya dari persekutuan-persekutuan yang ada. Barangsiapa beramal dengan suatu amalan bercampur dengan syirik (persekutuan) di dalamnya antara Aku dengan selain Aku, Aku akan meninggalkannya dan apa yang dipersekutukan itu'." (Hadis Riwayat Muslim).

Sufyan Ash-Ashbahiny bercerita kepada 'Uqah ibn Muslim bahawa semasa memasuki Madinah, dia melihat orang sedang mengerumuni Abu Hurairah r.a. Sufyan pun menghampirinya, lalu dia duduk di hadapan Abu Hurairah yang sedang menyampaikan hadis kepada jemaah itu. Ketika Abu Hurairah berdiam diri seketika, Sufyan meminta agar dia menyampaikan hadis yang benar-benar difahami untuk dihayati. Abu Hurairah pun bersetuju seraya berkata. "Akan aku sampaikan kepadamu satu hadis yang telah disampaikan Rasulullah SAW kepadaku" Selepas berkata begitu,tiba-tiba Abu Hurairah menangis tersedu-sedu hingga hampir pengsan.

Kemudian dia diam sebentar dan setelah kembali tersedar dia berkata, "Akan aku sampaikan kepadamu satu hadis yang telah disampaikan Rasulullah SAW kepadaku di rumah ini,tidak ada orang lain selain aku dan baginda." Tiba-tiba Abu Hurairah menangis kembali tersedu-sedu sehingga hampir pengsan.

Ketika itu Abu Hurairah kembali sedar dan dia menceritakan : "Bahawa pada hari kiamat nanti, Allah SWT akan turun kepada hambanya untuk memberikan keputusan kepada mereka. Setiap umat ketika itu berlutut. Golongan terawal yang akan dipanggil adalah "orang alim" , orang kaya dan orang yang berperang di jalan Allah SWT.

Allah SWT bertanya kepada orang alim itu,"Bukankah Aku telah mengajarkanmu kitab yang telah Aku turunkan kepada rasul-Ku?"

Orang itu menjawab. "Benar,wahai Tuhan.''

Allah SWT kembali bertanya. ''Apa yang engkau kerjakan dengan ilmu yang kau miliki?''

Orang tersebut menjawab, ''Dengannya aku beribadat kepada-Mu di malam hari dan siang hari''

Malaikat berkata kepadanya, "Engkau berdusta".

Allah SWT berfirman "Engkau hanya ingin dikatakan bahawa engkau seorang yang alim''.

Kemudian dipanggil orang kaya. Allah SWT berfirman, ''Engkau telah Aku beri rezeki sehingga berkeadaan cukup".

Orang itu menjawab, ''Benar wahai Tuhan''.

Allah SWT kemudian bertanya, ''Apa yang telah engkau kerjakan dengan hartamu itu?'',

Dia menjawab, ''Dengannya aku bersillaturrahim dan juga bersedekah.''

Allah SWT berfirman kepadanya, "Engkau dusta".

Malaikat juga berkata begitu. Allah SWT berfirman, ''Engkau hanya ingin dikatakan bahawa engkau seorang dermawan.''

Kemudian didatangkan orang yang terbunuh selepas berperang di jalan Allah SWT.

Maka Allah SWT berfirman, ''Apa yang menyebabkanmu terbunuh?''

Dia menjawab, ''Telah diperintahkan kepadaku untuk berjihad di jalan-Mu, maka aku berperang sehingga terbunuh.''

Maka Allah SWT berfirman kepadanya ,''Engkau berdusta, malaikat juga berkata begitu."

Allah SWT berfirman, ''Engkau hanya ingin dikatakan bahawa engkau seorang yang berani''.

"Kemudian Rasulullah SAW menepuk lututku sambil bersabda, ''Wahai Abu Hurairah, ketiga-tiga orang itu adalah orang-orang yang pertama sekali merasakan seksaan api neraka pada hari kiamat.''"

Berdasarkah hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa amalan yang kita lakukan jika tidak ikhlas kerana Allah SWT dan ada matlamat dan tujuan yang lain maka ianya tidak akan di terima oleh Allah SWT. Amalan tersebut akan menjadi debu-debu yang berterbangan dan tidak ada nila di sisi Allah SWT.

Ada orang bertanya bagaimana hendak mengetahu sesuatu amalan itu ikhlas atau tidak?, sedangkan ikhlas itu terletak di hati. Tidak ada sesiapa pun mengetahuinya melainkan Allah SWT.

Memang benar ikhlas itu terletak di hati. Jika kita sendiri hendak mengesan amalan yang kita buat itu ikhlas atau pun tidak maka tandanya kita lebih suka rahsiakan daripada menceritakan kepada orang lain. Boleh di ceritakan dengan syarat ada keperluan sebagai pengajaran dan ikutan . Sedekah yang lebih baik adalah sedekah yang dilakukan secara sembunyi tanpa diketahui oleh orang lain hinggakan tangan kiri tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kanan.

Bila berdakwah dan berjihad dijalan Allah SWT tidak mengharapkan ganjaran atau pun pujian orang ramai. Di hina atau di puji tidak akan melemahkan semangat atau menjadi lebih semangat, kerana tidak ada balasan ganjaran yang lebih baik melainkan ganjaran daripada Allah SWT


SEKIAN SAJA......MOGA IANYA MEMBERI MANFAAT UNTUK SEMUA.......SAMA2 KITA PERBAIKI YG TERKURANG KERANA KITA HANYA HAMBANYA......YG SERING ALPA.....SAMPAI JUMPA LAGI........

DA.....DA.......ASSALAMUALAIKUM.

Monday, 21 October 2013

GUBAHAN HANTARAN BUNGA DARI COKLAT






Assalamualaikum........

Salam mesra untuk semua.....doa & harapan semuanya sihat & sejahtera selalu di samping yg tersayang.....
kawan2 maaf di pinta semenjak 2 menjak nie....blog permata hati mama nie....sedikit terabai tak sempat nak buat n3terbaru....kerana kesebokkan melanda biasalah kan...!!!!!!cuti sekolah hampir tiba.....tengah sibuk menyiapkan tempahan hantaran perkahwinan kawan2 masih banyak yg belum selesai....apa pun kali nie....curi2 masa buat n3 nie....nak kongsi ngan kawan2 cara untuk buat bunga dari coklat ok....jom lihat apa bahan2 diperlukan.....













BAHAN2 YG DI PERLUKAN IALAH.......

1) coklat ladybird

2) coklat hugs kisses

3) dawai halus/kasar & pemotong

4) gam tembak

5) pelilit batang

6) span & bakul

7) daun pakis & daun ros











CARA MEMBUAT BUNGA.......


Potong dawai halus sepanjang 4 inci ambil 5 batang untuk sekuntum bunga lilit semua sekali hujung batang dawai kemudian bentukkan ambil coklat ladybird gamkan pada kesemua tangkai dawai sehingga menjadi 5 kelopak bunga lepas tu gamkan pula sekeliling coklat kisses lekatkan di tengah kelopak bunga ambil dawai kasar lilitkan bersama bunga & daun  contoh boleh lihat di atas....untuk bunga kisess tu gam kan ketiga2 kisess tu dengan dawai kasar je lepas tu lilitkan senangkan....


 




untuk satu bakul kecil memerlukan 7 kuntum bunga & bunga kecil kisses dalam 10 batang bila dah siap buat susun je lah ye...!!!!!!


 





ini lah rupa gubahan yg dah siap.....cantik tak kak tonnnn...????

SELAMAT MENCUBA.........JUMPA LAGI......

DENGAN GUBAHAN2 SETERUSNYA YE...!!!!

DA........DA........

Sunday, 6 October 2013

DEKORASI RUANG TAMU UTAMA BERSAMA YAN




 Assalamualaikum........

salam sayang untuksemua kawan2.....moga sihat & sejahtera selalu ye...!!!!!!
kawan2 n3 kali nie.....Yan nak kongsi ngan kawan2 dekorasi ruang tamu utama kat rumah Yan.....sebelum kawan2 tengok gambar2 kat bawah tu.....cecuba bagi komen sikit agak2 lah berserabut ke tak....?
heheee......inilah penangan bila dah jatuh cinta ngan english cottages nie......di mata orang yg macam Yan nie.....memanglah ok.....cuma penjagaannya tu je....yg rumit sikit seminggu 2/3 kali nak kena cuci habuk2 kat my hiasan semua tu.....nasiblah dok umah je...kan....kalau tidak memang penuh hiasan tu semua ngan habuk he...heeee.......ok jom layan gambar kat bawah tu pula......


 





haaa....ruang tamu utama nie.....siap dengan meja makan untuk tetamu.....


 









 ini pula ruang bersebelahan meja makan kat atas penghadang antara ruang tamu kedua........









antara hiasan yg perlu sentiasa di lap kalau tak mesti tak cantik di pandang mata gitu......


 





salah satu meja di ruang tamu utama untuk tetamu yg mempunyai anak2....


 





cukup sampai di sini dulu......nanti kita terjah ruang2 yg lain pula ok.......

SAMPAI JUMPA LAGI...........DA.......DA........

Thursday, 3 October 2013

5 UBAT HATI YG BERKELADAK












Assalamualaikum.........

Salam jumaat untuk semua........moga hari ini adalah hari terbaik untuk untuk kita semua.....lakukan pekara yg baik2 seolah2 esok tiada lagi....tapi bila hati berkeladak memang susah untukberbuat kebaikan.....jadi....kena bersihkan hati kita dulu....nak tahu cara nak mengubati hati kita supaya tiada keladak & bersih baru senang melakukan pekara2 yg baik insyaallah......

MARI KITA MENGUBATI HATI KITA DENGAN MELAKUKAN 5 PERKARA DI BAWAH INI......

(1)  SOLAT 5 WAKTU & SOLAT MALAM

(2)  PERBANYAKKAN BERPUASA WAJIB & SUNAT

(3)  MEMBACA AL QURAN &MEMAHAMI MAKNANYA

(4)  BERKAWAN DENGAN ORANG2  SOLEH/SOLEHAH

(5)  SENTIASA BER ZIKIR


moga dengan melakukan 5 perkara di atas maka iyanya menjadi ubat pada hati kita yg penuh dengan keladak bila berkeladak susah nak buat kebaikan jadi sama2 kita hapuskan keladak2 dalam hati dengan melakukan 5 perkara diatas.

OK SEMUA ......MARI SAMA2 KITA RENUNG2KAN ADAKAH KITA YG TERBAIK ATAU SEBALIKNYA.....

SAMPAI JUMPA LAGI.......DA......DA.....

Assalamualaikum.......
 

Tuesday, 1 October 2013

GAMBAR2 KEINDAHAN ALAM SEMESTA


  Gambar2 Keindahan Alam Semesta  dari Teleskop Hubble

ASSALAMUALAIKUM........

salam sejahtera untuk semua......n3 kali nie....jom sama2 kita lihat keindahan alam semesta yg umumnya tidak dapat kita lihat dengan mata kasar kita ianya jelas terlihat melalui teleskop hubble dengan teknologi yg canggih ini dapat kita sama2 melihat keindahan alam semesta ciptaan ALLAH yg maha berkuasa untuk seluruh alam ini.....jom sama2 kita lihat keindahan yg tak mungkin kita dapat jejakki kaki kita kesana......jangan lupa sambil2 lihat & renung2kan.....










SAMA2 KITA RENUNG2KAN KEBESARANNYA.......MOGA KITA TERGOLONG DARI KALANGAN ORANG2 YG BERSYUKUR DI ATAS NIKMATNYA.......SAMPAI JUMPA LAGI......DA.....DA........
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...