SALAM KENAL....DARI PERMATA HATI MAMA TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA SEMUA......DAN BERBANYAK2TERIMA KASIH JUGA UNTUK YANG SUDI FOLLOW YAN.....DAN YAN BERHARAP SANGAT.....TOLONG TINGGALKAN LINK ANDA SUPAYA SENANG YAN NAK JEJAK KEMBALI.........

TERIMA KASIH DAUN KELADI.......
KALAU SUDI SINGGAH DAN FOLLOW SEKALI.......


kawan alam maya

Thursday, 21 February 2013

JENIS MAKANAN YANG BOLEH MEMBUAT ANAK2 PINTAR

 Jenis makanan yang boleh membuat anak pintar cerdas
Assalamualaikum......

Salam pagi jumaat untuk semua kawan2....moga kalian sihat dan bahagia selalu hendaknya.....untuk hari nie.....jom sama2 kita lihat beberapa jenis makanan yang boleh buat anak kita pintar.....jom sama2 kita lihat kat bawah nie......
 
Jenis makanan yang boleh membuat anak pintar cerdasBerikut ini bahan dasar lima makanan yang boleh menjadi panduan Anda. Tentu saja Anda boleh mengaplikasikan dengan berbagai bentuk dan sajian yang berbeza.

Jenis makanan yang boleh membuat anak pintar cerdas yang ke
1.Salmon
Salmon merupakan sumber protein dan asam lemak esensial. Ikan ini mampu memberikan bangunan dasar yang kuat bagi otak dan saraf. Jika Anda kesulitan untuk membeli salmon segar, cubalah salmon kadar dengan jumlah yang tidak terlalu besar.

Jenis makanan yang boleh membuat anak pintar cerdas yang kedua......


  2.Ubi dan kentang
Ubi dan kentang sarat dengan antioksidan dan vitamin A selain itu juga bisa merangsang produksi neuron baru. Sajikan dua pilihan makanan ini misalnya dengan memotong-motongnya, ditaburi dengan madu dan kayu manis dan kemudian dipanggang. Sajikan saat anak Anda menginnginkan makanan yang serba manis.


Jenis makanan yang boleh membuat anak pintar cerdas yang ketiga.......


  3.Telur
Pagi hari, mulailah dengan omelet. Bahan dasar omelet yaitu telur, merupakan sumber yang baik kolin yang akan mendukung peningkatan memori dan merupakan gizi penting bagi anak-anak.






Jenis makanan yang boleh membuat anak pintar cerdas yang keempat.......



  4.Beri dan stroberi
Rasanya yang sedikit asam dari berbagai varian beri dan stroberi bisa Anda siasati dengan membuatnya menjadi smoothies atau jus segar. Makanan ini kaya akan antioksidan, meningkatkan koordinasi, kognisi dan memori yang data membantu anak melewati periode ketiga perkembangan otak.

Makanan yang boleh membuat anak pintar, jenis makanan yang boleh membuat anak pintar, makanan yang boleh membuat anak cerdas, jenis makanan yang boleh membuat anak cerdas, anak cerdas, anak pintar


Jenis makanan yang boleh membuat anak pintar cerdas yang kelima.....



  5.Kacang-kacangan
Kacang-kacangan merupakan sumber asam lemak omega 3 yang membantu menjaga pembuluh darah otak tetap sehat dan mendorong sel-sel saraf agar berfungsi maksimal. Masaklah beberapa makanan dengan bahan dasar kacang-kacangan seperti kacang panjang, sup kacang merah atau sambal kacang. 


  hanya ini perkongsian Jenis makanan yang boleh membuat anak pintar cerdas. 
Semoga bermanfaat.


SAMPAI JUMPA LAGI...........DA......DA.....

Assalamualaikum..... 

18 comments:

  1. salmon ingat lak kat lieya blogger kitatu... anak akak suka telur... stoberi.. yang laintu kurangler pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kira oklah...tu ada juga yang tersebut diatas tu.....

      Delete
  2. salam yan...bagusnya info nie... anak sy kalo telur tuh mmg hantu lah..heheh.. kentang lak ikut mood jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe...plan2 bagi....nanti dia akan suka.....

      Delete
  3. Bagus info ni Yan..
    boleh lah praktik kan makanan2 ni kat anak2..
    moga anak2 kita membesar dgn sihat & pintar..
    TQ sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...Atie dari permakanan yang bagus anak akan menjadi pintar kan...?

      Delete
  4. yan..tak lah susah sgt nk dptkan bahan /sumber makanan tersebut..tinggal nak kena konsisten pengambilnnya sahaja.. ..betul tak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak.....cuma perlu diamal kan selalu je...

      Delete
  5. Jom! Jemput join segmen pertama saya http://nasuhanass.blogspot.com/2013/02/segmen-saya-suka-makan.html

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. moga dapat kita jadikan amalan harian....

      Delete
  7. memang betul..semua makanan diatas boleh membuatkan kita pintar..asalkan makan dgn betul je..:-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...