SALAM KENAL....DARI PERMATA HATI MAMA TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA SEMUA......DAN BERBANYAK2TERIMA KASIH JUGA UNTUK YANG SUDI FOLLOW YAN.....DAN YAN BERHARAP SANGAT.....TOLONG TINGGALKAN LINK ANDA SUPAYA SENANG YAN NAK JEJAK KEMBALI.........

TERIMA KASIH DAUN KELADI.......
KALAU SUDI SINGGAH DAN FOLLOW SEKALI.......


kawan alam maya

Thursday, 27 June 2013

AKHIRNYA......BERBUAH JUGA KACANG PURPLE NIE....






Assalamualaikum......

Salam jumaat yg mulia untuk semua kawan2 moga hari ini memberi kebahagian & kesejahteran untuk semua....lalui hari ini & seterusnya dengan keimanan yg semakin bertambah & jangan lupa bersyukur di atas limpah & rahmatnya keatas kita semua....moga hubungan kita & Allah itu menjadi kukuh di hati sanubari kita .
kawan2 n3 kali nie....Yan nak kongsi dengan kawan2 semua yg pernah singgah kesini & lihat n3 yg lepas Yan ada tanam pokok kacang panjang yg berwarna purple kan...!!!!!sooo...inilah hasilnya setelah beberapa bulan di tanam....Alhamdulillah...menjadi juga buahnya setelah beberapa kali berbunga & gugur begitu saja akibat perubahan cuaca gitu....











begini lah rupa buahnya tapi tak purple sepenuhnya tak tahu apa sebab nya...benih yg Yan ambil semua purple yg nie...jadi hijau & purple pula aneh2 kan...


 


 ini lah pokoknya di sebalik pokok pucuk manis nie...walau tak besar sangat...tapi gemok & subur gitu......








yg nie...pula sebahagian sayur2 yg subur menghijau ada bayam merah,pokok kadok,cili tomato,cili besar,keladi,pudina ,pokok labu ,pokok cekor,pokok limau purut, pokok kari & pokok tomato yg dah berbunga tapi tak lekat2 buahnya...ada tak kawan2 yg tahu cara nak bagi bunganya tak gugur he heee.....

OK  SEMUA.....SAMPAI JUMPA 


LAGI......DA.......DA......

18 comments:

  1. wahhh bestnya ada pokok2 kat rumah sudah semestinya akan beri manfaat. Semalam baru borak2 dgn seorg Prof. beliau tanam 60 btg pokok rambutan. Tak sangka prof. ni suka berkebun. setinggi mana manusia belajar tak rugi berbudi pada tanah..kita akan kembali ke tanah...asal usul

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best...jimat sikit....bila berkebun nie....ada ketenangan di situ....

      Delete
  2. Rajinnya Yan bercucuk tanam... inilah hasilnya berbudi pada tanah :)

    ReplyDelete
  3. rajin je..pndai jgak akak tnam :) sbur je..kcg pnjg purple 2 ada beza ke dr segi rsa dgn yg biasa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang je..kan ada tanah & biji benih so..tanam baja & subur...tak de beza pun sama je rasanya...

      Delete
  4. Jarang tgk kcg purple ni. Tgn Yan mmg menjadi bila menanam. Saya ni masa kecil2 menjadi. Skrg ni, kurang pula menjadinya :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah benih nie pun Yan ambil kat kampung....iye....tangan panas lah tu...

      Delete
  5. 1st time sy tgk kacang purple ni Yan..ada ye?? hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..ke...ada....nanti Yan simpan benihnya Yan kirim kat Atie ye...

      Delete
  6. wahhh..bestnya, KY belum pernah lihat kacang panjang purple tau, ada juga rupanya heeee..., nanti sayur2 tak payah beli dah, patik je kat kebun haaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu KY.....nak just petik je kan...?

      Delete
  7. cahayacinta.com

    salam hai,, salam kenal.kak mana nak dapat biji benih dia. boleh bagi kt saya. oh bila saya selongkar baru saya tahu admins uka bercucuk tanam di rumah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai....salam kenal....boleh tapi kena tunggu dulu buahnya banyak baru boleh buat benih....yap...betul tu...

      Delete
  8. OKje jarang jumpa kacang purple ni Yan...heran jugaklah hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kacang nie....biasa ada kat kampung2 je....

      Delete
  9. Replies
    1. tq Atie.....selalu singgah sini....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...