SALAM KENAL....DARI PERMATA HATI MAMA TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA SEMUA......DAN BERBANYAK2TERIMA KASIH JUGA UNTUK YANG SUDI FOLLOW YAN.....DAN YAN BERHARAP SANGAT.....TOLONG TINGGALKAN LINK ANDA SUPAYA SENANG YAN NAK JEJAK KEMBALI.........

TERIMA KASIH DAUN KELADI.......
KALAU SUDI SINGGAH DAN FOLLOW SEKALI.......


kawan alam maya

Tuesday 19 February 2013

BUNGA2 CANTIK YANG BERACUN





Assalamualaikum.......

Salam sejahtera dan salang sayang untuk semua kawan2.......

untuk n3 kali nie....jom sama2 kita lihat bunga yang cantik tapi beracun yang boleh mematikan manusia dan haiwan yang memakannya.....dari itu hati2 memilih bunga yang sesuai untuk di tanam untuk mencegah sesuatu yang tak di ingini.....ok jom tengok gambar bunga2 yang di ketahui mempunyai racun......

 

Bunga Bunga Cantik Yang boleh Mematikan


Daphne
 
Bunga daphne juga dikenal dengan nama lady laurel atau tanaman syurga Seluruh bahagian dari bunga ini beracun tapi bahagian yang paling beracun ialah pada getah dan buahnya. Daphne mengandung mezerine dan daphnin, merupakan racun kuat yang dapat menyebabkan sakit perut parah, sakit kepala,diarhea, kegilaan,dan sawan. jika buah daphne di konsumsi secara berlebihan dapat menyebabkan koma bahkan kematian.








Lyly of the valley

 
lyly of the valley terlihat sangat cantik dan tampak tidak berbahaya tapi jangan tertipu sama seperti daphne bunga ini sangat beracun mengkonsumsi satu atau dua dari bunganya yang berbentuk bell tidak terlalu menyakiti orang dewasa. apabila dimakan dalam jumlah cukup banyak bunga ini menyebabkan rasa sakit di mulut,muntah-muntah,kejang di seluruh tubuh, dan dari. racun di bunga ini juga menyebabkan fungsi jantung menjadi lemah.



 
 


Belladona

 
Dikenal sebagai salah satu tumbuhan paling beracun di Barat Hemisphere, Belladona mengandung tropane alkoids yang berpotensi membahayakan. seluruh bagian tanaman ini berbahaya tapi bagian yang paling berbahaya adalah buah nya yang sepertinya sedap dimakan, khususnya membahayakan anak2. gejala yang terjadi dari racun bunga ini adalah pupil mata membesar, penglihatan menjadi kabur, sakit kepala, berhalusinasi dan kegilaan. Atropine racun yang terkandung di dalam bunga ini mengganggu sistem saraf membuat gangguan pernafasan, berpeluh dan  jantung berdebar.



 
 


Angel’s Trumpet

 
jangan terkecoh dengan namanya, tanaman ini mengandung racun yang bisa sangat fatal untuk manusia maupun haiwan.terkenal sebagai halusinogen yang sangat sangat kuat kerana mengandung zat tropane alkaloids.



 
 


Rhododendron

 
tanaman ini apabila musim berbunga tampak sungguh cantik sekali umpama teropong sebuah xenophon menceritakan tingkah laku yang aneh pada sejumlah pasukan inggris ketika memakan madu dari bunga ini. Rhododendron mengandung andromedatoxin yang menyebabkan muntah, rasa sakit yang hebat kejang-kejang hingga kematian.


 
 


Oleander

 
Oleander dikenal sebagai salah satu tanaman yang paling beracun di bumi, sering digunakan untuk bunuh diri di selatan India. berbagai macam racun terkandung di seluruh bagian tanaman ini, seperti Oleandrin dan neriine, menyebabkan gangguan sistem saraf, gangguan pencernaan, dan sistem kerja peredaran darah dimana ke semua itu terjadi secara bersamaan. korban akan mengalami gejala kehilangan kesadaran, tubuh bergetar, rasa sakit, koma, hingga kematian. getahnya dapat menyebabkan iritasi kulit dan kebutan pada mata.


 
 


Autumn Crocus


Juga merupakan salah satu tumbuhan paling beracun di dunia, mungkin ini yang paling beracun. mengandung colchicine, obat mematikan yang biasa digunakan untuk perawatan encok. racun yang terkandung di dalam bunga ini sejenis dengan arsenik yang tidak ada obatnya. keracunan tanaman ini menyebabkan hilangnya tekanan darah dan penyakit jantung.


 
 





ok semua dah kenal bunga2 yang indah pada zahirnya yang mempunyai racun yang boleh membunuh.....jadi hati2 agar tidak termakan racunnya ye........

OK KAWAN2 SAMPAI JUMPA LAGI.........

DA......DA.......ASSALAMUALAIKUM......

10 comments:

  1. Salam yan...hmmm kena berhati2 kan...tak boleh tertipu ngan rupa yg cantik sahaja...kalau tak tahu bhy jgk kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah tak sangka kan...cantik tapi beracun kan....?

      Delete
  2. cantik2 bunga nyer..tp syg ianya boleh bertindak sebagai racun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie....kena hati2 nak pilih bunga yang cantik pastikan tak beracun...

      Delete
  3. salam kenal..

    racun2 tapi cantik gak kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga...untuk kak azian....

      memang cantik tapi merbahaya andainya termakan.....

      Delete
  4. memang cantik sangat2 tengok bunga2 ni semua..tp mmg xtau pn bunga2 ni beracun...thanks for the info...=)
    love this entry so much =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas nie kena hati2....jangan hanya pilih cantik rupanya....tapi beracun bahaya.....tau...

      Delete
  5. cantik cantik bunge tu semue ..tak sangke lak beracun ...

    ReplyDelete
  6. yg cantik lagi molek tak semestinya memberi manfaat...TQ 4 sharing...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...